‘Altijd fijn als er iemand langs komt, dan heb ik weer een reden om op te ruimen. Ik had eigenlijk wel nog even moeten stofzuigen, zie ik nu. Pas op de bank met zitten, die is erg laag.’ Ik ben in de studio van de heren achter Strictly Techno. Met een glas limonade plof ik dus in de bank.

Perry is samen met Michel in 1992 begonnen met feestjes organiseren. Van illegale tot legale. Op verschillende locaties is Rotterdam. Plekken waarvan de meeste niet meer bestaan. In 1995 werden de heren gevraagd door de Vlerk, een toenmalig punk tent op de Westblaak. De programmeur en huis dj werd ontslagen en de heren mochten maandelijks een feest organiseren. ‘Wat draaien jullie eigenlijk allemaal, was de vraag aan ons. Alleen strictly techno antwoordde ik’ Perry lacht. ‘Dan wordt dat jullie naam, antwoordde die vent. Want ja, het beestje moest toch een naam hebben. Het logo, dat mannetje hé, haalde ik van een doos van een of ander Duits waspoeder wat bij Michel thuis stond. En nog ouderwets weet je wel. Gewoon uitknippen en bij de copyshop inscannen.’
Strictly Techno
De Vlerk werd Waterfront en zoals toen gebruikelijk was ging alles van de oude club mee naar de nieuwe club. Zo ook Strictly Techno. Grotere locatie, meer mensen en alsnog elke maand op zaterdag een feest. ‘Als je voor 12 niet binnen was, stond je makkelijk een uur in de rij. Er was niks anders. De enige techno die er toen was, was dj Tim die op donderdag in de Basement van Nighttown stond. Verder was er house of gabber. Wij zaten daar precies tussenin. Er was verder niks, dat is nu wel anders ja.’ In 2000 kwam Bas bij Strictly Techno. Hij was zelf ook al feestjes aan het organiseren. Een samenwerking tussen de twee organisaties volgde. Door wat verschuivingen ging Michel weg en kwam Bas er dus bij. Omdat Strictly Techno een bekender begrip was in de havenstad, besloten de heren onder deze naam verder te gaan. Bas en Perry hadden allebei hetzelfde gevoel betreft de sound van techno. Dezelfde drive en een samenwerking was daarom vrij logisch. ‘In die 20 jaar hebben we de ups en down van techno meegemaakt. In 2003 had je bijvoorbeeld de minimal die ontzettend groot werd. Wij zijn altijd trouw aan onszelf gebleven. Strictly is puur Rotterdams. Platen op 130/135 bpm. Het rolt gewoon lekker. Dat is gers. Je ziet dat die kids van nu het weer helemaal tof vinden, nou ja kids. Het zijn ook gewoon gasten van 20.’

Beide heren doen het organiseren van Strictly Techno niet als fulltime baan. Zo is Bas producer en dj, runt het platenlabel Mord en draait hij tegenwoordig meer in het buitenland dan in Nederland. Perry is een grafische ontwerper. Naast zijn vaste klanten heeft hij ook veel freelance opdrachten en is hij degene die het artwork van Strictly Techno verzorgt. Het logo van het mannetje is inmiddels vervangen. Beide heren hebben een gezin. De een heeft 1 dochter, de ander zelfs 2 kleintjes. ‘Het organiseren doen we voor de liefde voor muziek. We doen het liefst feestjes in een kleine setting. Als er de mogelijkheid is voor iets groots, proberen we dat natuurlijk ook. Met af en toe een grote headliner, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de sound. Oscar Mulero kennen wij al vanaf het begin. We konden hem ook een uurtje boeken en meer grote namen neerzetten. Nu is het gewoon hij en wij. Klaar! Zoals onze feestjes in de Vlerk. Daar maakte het niet uit of je een grote naam had. Het ging niet om dj’s, maar puur om techno.’

‘Een hoogtepunt kiezen uit 20 jaar organiseren? Wat een vraag zeg. Het eerste wat mij te binnen schiet? Dat is voor mij wel de eerste samenwerking van Perry en ik. Ik denk dat ik net begonnen was met draaien. Ik kan me nog zo goed het gevoel herinneren van de spanning die ik toen had..’

‘Voor mij was het toen ik voor de eerste keer Billy Nasty in de Vlerk had geboekt. Dat was één van de eerste keren dat een buitenlandse dj naar Rotterdam kwam. De Vlerk was een punk honk. Geen garderobe, gewoon spijkers aan de muur en het maximale van het maximale wat betreft bezoekers stond binnen.’

‘Volgens wij heb ik hier zelfs de videoband liggen. Weet je nog? We hadden toen zo’n poster met witte en zwarte balken.’ Bas gaat verder met zijn verhaal over die eerste samenwerking. Perry vervolgt; ‘Jaa, nu komen er herinneringen. Die keer dat we Speedy J als opening act hadden in Nighttown. Van 23:00 tot 01:00 en hij 2 uur lang geen beat draaide. Niemand begreep het. Geweldig.’

Ik luister geduldig verder. De verhalen zijn ontzettend leuk om te horen. De vele ervaringen en de passie komt over. Het glunderen tijdens het vertellen. Normaal stel ik vragen aan organisaties die nog niet zo lang bezig zijn. In ieder geval geen 20 jaar. Om mijn vraag over de toekomst plannen word dan ook gelachen. ‘Weet je, we hebben nooit echt toekomst plannen gehad. We deden gewoon wat we leuk vonden. Toen ik 30 was, zag ik mezelf niet op mijn 35ste in een discotheek staan. Toen ik 35 was zei ik hetzelfde van wanneer ik 40 ben. En kijk nu. Dus ik weet niet wat we gaan doen. Dit jaar bestaan we 20 jaar en pakken we nog goed uit. Misschien het jaar daarna niet meer, of wel. Wie weet. We hebben allebei een gezin, met kinderen die aandacht nodig hebben. Geen baby die je even een uurtje op een kleedje kan laten liggen. De prioriteiten zijn op wat andere dingen gericht. We zien wel.‘

‘Wat ons speciaal maakt? Ja… goeie vraag. Ik denk toch dat onze leeftijd ons onderscheid. We zijn altijd trouw gebleven. Al 20 jaar lang. We weten niet beter. Dit is wat we altijd al deden. Met alle ups en downs, maar nooit zijn we afgeweken van de strictly techno sound.’

Vrijdag viert Strictly Techno de eerste editie van een serie events ter gelegenheid van haar 20ste verjaardag in Toffler met Oscar Mulero. Enkele kaarten zijn nog beschikbaar. Met koningsdag pakken ze groots uit in de Maassilo in samenwerking met andere bekende organisaties uit Rotterdam. Verwacht grootste namen onder de naam The Harbour Union. Tickets zijn nu al verkrijgbaar.

Reacties

reacties