Profiel

Vijf jaar geleden heb ik rond de tafel gezeten met Buma Cultuur en de directie van Amsterdam Dance Event en Urban Culture Podium. Mij werd toen gevraagd om een idee voor een nieuw festival te pitchen en daar een concept bij te bedenken. Ik had al voor een lange tijd een idee op tafel liggen en heb dat toen voor kunnen leggen. Daar is uiteindelijk Buma Rotterdam Beats uit ontstaan, dat sinds dit jaar verder gaat onder de naam Rotterdam Beats.
Rotterdam Beats
Rotterdam Beats is een showcase festival dat zich richt op de bekende genres en niches die in het verlengde van Hip-Hop liggen. Persoonlijk gaan wij uit van de term ‘Urban Beats’, maar we zijn er prima van op de hoogte dat de term ‘urban’ bij veel mensen vraagtekens zal opleveren. Makkelijker gezegd is alle muziek met zwarte roots zoals Hip-Hop, R&B, Reggae, Trap, Dubstep, Drum&Bass, ga maar zo door. Wat Rotterdam Beats uniek maakt is dat er geen enkel festival in Nederland is dat zich zo specificeert in deze scenes en daarbij vol zit met ijzersterke panels. Wij presenteren nieuwe artiesten en stromingen waarvan wij denken dat zij in de toekomst een grotere rol gaan spelen met het grootstedelijke publiek. Het festival is ook gesplitst in twee dagdelen: het dagprogramma en het avondprogramma. Het dagprogramma bestaat uit verschillende soorten panels, showcases en master classes en dient als het business gedeelte van wat wij ’s avonds en ’s nachts presenteren. Met het avondprogramma gaan we de concertzalen en clubs in, waar wij de -upcoming maar booming- artiesten in de spotlights zetten.

Het dagprogramma is iets wat voor de professionals en talenten heel interessant is. Het is een meeting point van Nederlandse artiesten, professionals, talenten en geïnteresseerden. Op zaterdagmiddag hebben wij bijvoorbeeld een panel in BAR staan waar Nalden, Vincent Reinders (22Tracks) en Tim Heineke (Shuffler.fm) een discussie zullen houden over de muziek industrie. Dat is niet alleen voor de startups interessant, zelf vinden ze het ook super tof om als net-dertiger hun kennis te kunnen delen met de volgende generatie. Dat terwijl ze eigenlijk zelf nog onderdeel van die generatie zijn. We zien dit programma als een melting pot voor alle mensen die werkzaam zijn in deze scenes of daar interesse in hebben. Je moet er daarom ook niet raar van opkijken als je bijvoorbeeld Farid Benmbarek (Top Notch), Jiggy Djé (Noah’s Ark) of de mensen van Puna tegen het lijf loopt. In plaats van dat je ze normaal gesproken moet mailen, kan je ze daar gewoon aanspreken. Tot nu toe is het nog een meeting point van Nederlandse artiesten, maar we willen graag zien dat we dat op internationaal vlak kunnen uitbouwen.

Het avondprogramma is echt gericht op de concerten en clubavonden. Wat leuk is dat je ook de bezoekers van het dagprogramma daar weer ziet terug komen. Laatst werd mij gevraagd: “Zijn jullie wel een echt showcase festival?” Ik vind van wel. Wij hadden in 2011 Charles Bradley nog in Rotown staan, die op dit moment met gemak de Heineken Music Hall vol kan krijgen. Of Gers Pardoel die op een gratis buitenpodium op het Eendrachtsplein optrad en toen net een week bovenaan de top 40 stond met zijn nummer “Ik neem je mee”. Of Sevdaliza die vorig jaar nog in BAR stond en nu wereldwijd exposure maakt op internationale blogs en TV programma’s. Kortom, Rotterdam Beats is een echt showcase festival en ook dit jaar hebben we genoeg mooie dingen in het avondprogramma staan. We zetten nu nieuwe dansstromingen zoals ‘G House’ in de spotlights, iets waar het grote publiek nog niet van gehoord heeft maar ondertussen wel al een actieve scene van is. Qua artiesten kan je uitgaan van namen als Future, Sophie, Doja Cat, Cookachoo, de nieuwe live show van Dorian Concept, ga maar zo door. Daarnaast hebben we verschillende clubavonden zoals een Boiler Room Special in BAR, Blendits in Perron, Dope Boys in TwentySix en een Milky Way Street Battle in de Mini Mall. Het zijn allemaal avonden die een steentje bijdragen aan waar Rotterdam Beats voor staat. Daarbij heb je voor 35 euro een combiticket waarmee je naar alle showcases, concerten, clubavonden én after parties kan gaan. Yo, waar hebben we het dan nog over? Als je een week lang jouw boodschappen bij de Lidl haalt, dan heb je al een combiticket bespaard voor Rotterdam Beats. Voor dat bedrag kan je dus een heel weekend keihard uit je dak gaan.

Als je kijkt naar de rock- en de alternatieve scene, zie je dat de mensen een stuk makkelijker open staan voor nieuwe muziek. Bij ons ligt dat echter al een stuk moeilijker. Zelfs bij de bekende namen blijft het altijd de vraag of je de zaal vol gaat krijgen, laat staan dat je een festival organiseert met bijna alleen maar onbekende en opkomende artiesten. Het is geen makkelijke opgave maar onze drijfveer is om mensen wakker te schudden met het idee dat dit hét showcase festival is waar je nieuwe dingen kan ontdekken. Dat willen we graag behouden en laten uitgroeien. Wat nou als wij in de toekomst meer dan 50.000 bezoekers binnen én buiten Nederland naar Rotterdam kunnen trekken? Dat maakt het niet alleen voor de artiesten en de bijbehorende scenes interessanter, het zet de stad ook een stuk beter op de kaart. Het enige wat wij aan de mensen kunnen vragen is: Verbreed je horizon, koop een kaartje en ontdek het zelf.

Roger Brouwn is de festivaldirecteur en creatief brein van Rotterdam Beats, wat op vrijdag 14 en zaterdag 15 november zal plaatsvinden op verschillende locaties in Rotterdam. Mocht je meer over het programma en de locaties te weten willen komen, neem gerust een kijkje op de website van Rotterdam Beats.

Reacties

reacties