De Amsterdamse evenementenorganisator 12inchCity staat bij de liefhebber bekend om feesten op bijzondere locaties. Zo werden dit jaar al concepten neergezet in een oud betonnen zendstation op de Veluwe, een Limburgse mijn en een eenmalig festival in de tuinen van Paleis Soestdijk. GraefenthalNu was het van 11 – 14 juli de beurt aan de vierde editie van het dik uitverkochte Graefenthal, een festival in en rond een 17e-eeuws klooster in Ottersum. Uitgeweest was erbij.

Met de middelvinger over de wijsvinger liepen we al puffend en zuchtend met onze weekendtassen, trolleys, sommigen zelfs met koffer, vrijdag vroeg in de middag de festivalcamping op. Piet had regen en onweer voorspeld, dus wat extra karma en geluk aan onze kant was meer dan welkom.

Gesloopt, zweet op het voorhoofd en op plekken die ik niet nader zal noemen, het gevoel alsof we er al een heel festival op hebben zitten, maar de tent stond. We hadden een kamp gemaakt. Ons kamp, vol met vrienden die ook vrienden hadden meegenomen. Vrienden van vrienden, die na zo’n festival ook eigen vrienden zijn.

Muzikale hoogtepunten
We gingen de omgeving verkennen en kwamen aan bij de mainstage toen Einmusik zijn set stond weg te knallen. De helft van de groep was al weg, maar werd gelijk gevonden. Links of rechts vooraan, want in het midden, daar doen we niet aan. Starter Einmusik wist opnieuw te verrassen met opzwepende house en draait de vibe zo naar binnen. GraefenthalAndere muzikale hoogtepunten op vrijdag waren Benny Rodrigues, Melon, Patrice Baumel en ook Juan Sanchez wist een behoorlijke set neer te zetten. De zaterdag was muzikaal gezien precies zoals je verwacht had. Het overdagprogramma was meer dan prima bij de Jongens v/d Wereld, ’s nachts zetten GERD, Answer Code Request en Jamie Trench geweldige sets neer. De zondag was een iets experimenteler dan voorgaande dagen met heerlijke sets van namen als Malawi Soundsystem, Barnt, Jeremy Sole en Unisol.

Klooster Roepaen
De aankleding van het festival was mager, maar de locatie zelf maakte een hoop goed. Het publiek, bestaande uit grotendeels twintigers, liefhebbers van de scene, uit heel Nederland, zelfs een verdwaalde Duitser en Belg, ging selectief de timetable af om vervolgens te verdwalen in het imposante klooster in Ottersum. Het klooster is groot, de gangen zijn lang, de plafonds hoog, de stenen trappen brachten je steeds in nieuwe ruimtes. Een kapel, een kelder met daarin weer verschillende kelders, kleine stages, maar ook het bos om het klooster heen loodste ons van stage naar stage. Klooster Roepaen was een plek om jezelf in te verliezen, jezelf te vermaken met mooie bekende en onbekende mensen. De gezichten van de mensen die rondliepen op het festivalterrein herkende je van de andere goede feesten en festivals die je afgelopen tijd hebt bezocht en je kwam ze hier vier dagen lang tegen. De ultieme mogelijkheid om die mensen ook eens aan te spreken, jezelf te laten gaan en te genieten.Graefenthal

Volgend jaar zie ik graag meer overdagprogrammering en ’s nachts meer verkoeling in het klooster, maar ik heb vrijwel niet in de rij hoeven staan voor een drankje, er was geen rij voor de wc’s, mijn flesje water kon ik prima vullen en alle medewerkers waren vriendelijk.

De mensen en de vibe maakten Graefenthal tot wat het was: een nog redelijk onbekende, kleinschalige ruwe diamant in de chaos van het Nederlandse festivallandschap.

PS: Piet, het was het hele weekend, op een paar verdwaalde druppels na, gewoon droog. Out Mohn!

Next up: 16 augustus keert 12inchCity terug naar Amsterdam voor Float IV Festival. Locatie blijft nog even geheim, maar check hier het facebook event.

Foto credits: Pascalle Rovers en Michael Oostrum

Reacties

reacties