Ik ben begonnen met DJ-en door een goede vriend van mij, Charles Breckenridge, die op dat moment al een DJ was in Chicago. Hij bracht mij in aanraking met verschillende muziekstijlen en leerde mij de fijne kneepjes van het vak. Ik was toen nog een tiener en ik had geen flauw idee wat ik met mijn leven moest gaan doen, laat staan dat ik een carrière als DJ wilde. Pas veel later kreeg ik steeds meer boekingen buiten Chicago en uiteindelijk zelfs buiten de Verenigde Staten. Op dat moment begon het balletje pas echt te rollen. In feite is er niks veranderd want ik doe het nog steeds voor de lol, maar ik kan het nu een carrière noemen. Het is eigenlijk allemaal vanzelf gegaan.

Ik zie het als mijn taak om mensen een goede tijd te geven en tegelijkertijd op te voeden met goede muziek. Wat mensen van mij kunnen verwachten is dat ik platen draai die zij nog nooit eerder hebben gehoord. Ik sta bekend als een DJ die voornamelijk disco draait, maar ik hou er van om zo nu en dan eens af te kunnen wijken naar soul, funk, boogie, jazz, afro beat, house, noem maar op. Het kan alle kanten opgaan, zolang het publiek er goed op reageert en er op kan dansen.Sadar Bahar

Van jongs af aan heb ik er altijd een sport van gemaakt om de meest onbekende en zeldzame platen te vinden. Zodra iemand op mij afstapt en vraagt welke plaat ik zojuist heb gedraaid, ben ik ook meer dan blij om dat met diegene te delen. Ik zie het zelfs als een eer. Niet zozeer naar mij toe, maar naar de artiest die de plaat heeft uitgebracht. Veel nummers die ik draai, zijn van artiesten die hun hele leven als onsuccesvolle muzikanten hebben geleefd en uiteindelijk onsuccesvol zijn gestorven. Ik heb het hier over mensen die altijd in hun eigen werk hebben geloofd, maar nooit de erkenning hebben gekregen die ze verdienden. Het is een vrij sneue gedachte, maar ik zie het als een persoonlijke roeping om hun harde werk door te geven aan de volgende generatie. De generatie die de gloriedagen van de soul- en disco tijdperk nooit hebben kunnen meemaken. Als ik een 18-jarige jongen compleet uit zijn dak zie gaan op zo’n onbekende disco plaat, kan ik zeggen dat deze artiesten het niet voor niets gedaan hebben.

Als je als DJ ervoor kan zorgen dat het publiek de muziek voelt en naar het dak vliegt van plezier, dan kan je zeggen dat je iets goed hebt gedaan. Dat werd door de jaren heen echter steeds moeilijker, vooral in Chicago. Daarom ben ik naar Nederland verhuisd omdat veel ‘major’ clubs, waar Chicago juist bekend om stond, er niet meer zijn. Ik heb het over clubs waar mensen heen gingen voor de muziek, de soul, de disco, de funk. De clubs die er nog wél zijn, zijn uiteindelijk een bepaalde hype gaan volgen. De mentaliteit van de DJ is daarbij ook enorm veranderd. In Chicago werd er op een duur gezegd dat er teveel DJ’s waren, maar ik ben het daar nooit mee eens geweest. Er is alleen meer water bij de wijn gekomen. Vooral de jonge DJ’s uit deze generatie maken er een wedstrijd van wie van hen de beste DJ is, maar draaien uiteindelijk alsnog dezelfde tracks en hits. Als je erkenning wilt krijgen voor wat je doet, moet je juist afwijken van het gebruikelijke. Het moet uit jezelf komen. Daarnaast zijn de meeste van hen te hard bezig om de volgende ster, ’The Big Star DJ’, te willen worden. Wat veel DJ’s simpelweg niet begrijpen, is dat zo’n avond niet om hen draait. De echte sterren van de avond staan namelijk niet achter de DJ booth, maar op de dansvloer.

Sadar Bahar heeft op zaterdag 3 mei gedraaid bij 360 Degrees in BIRD, Rotterdam. Mocht je die avond gemist hebben, hou dan de Facebook pagina van 360 Degrees goed in de gaten voor zijn toekomstige boekingen in Rotterdam.

Naast het DJ-en, is Sadar ook actief met het editten van bestaande muziek. Deze edits worden uitgebracht onder de naam ‘Chicken Wing Edits’. Daarnaast heeft hij in 2012 een compilatie album uitgebracht genaamd ‘Soul in the Hole‘, wat een selectie is van zijn favoriete soul- en disco platen.

Reacties

reacties